Emerentia Brigitha Maria Hoppenstedt
Blev 72 år.
Född: | 1745-01-23 Kalmar 1) | |
Död: | 1817-03-11 Ljungby | Post 129270
Bäckerström Hoppensted, Emerentia Brita Maria Enke-fru (ålder: 72) Kölby Gård
Död 11/3 1817 i Ljungby (H)
Anförvanter Anders Bäckerström Framl
Övriga uppgifter Lderd -------------- Källa: Ljungby C:6, s. S.851
Normerade begrepp Förnamn: Emerentia Britta Maria |
Vigsel: | 1770-11-30 Ljungby 2) | Den 30 November 1770 Prosten och KyrkoHerden, Högvördige och Höglärde Magister Herr Anders Bäckerström med BruksPatron Högädle Herr Baltzar Georg Hoppenstedts Ällsta Dotter, Högädla Jungfru Emerentia Brita Maria Hoppenstedt på Köhlby Herrgård.
Post 42747
Bäckerström, Anders Prosten Kyrkoherden Etc.
Hoppenst, Emerentia Brita Maria Jungfru Älsta Dotter Kölby Herrgård
Vigda 30/11 1770 i Ljungby (H) -------------- Källa: Ljungby E2, s. S. 13
Normerade begrepp: Kvinnans förnamn: Emerentia Britta Maria |
Noteringar
Vi kan ju börja med konstatera att begreppet "adoption", i den bemärkelse vi idag känner det, infördes som juridiskt begrepp först 1917.
Ordet "adoption" är ju äldre (det förekom ju bl.a. hos de gamla romarma), och ordet förekom även före 1917 i Sverige, men innebar då en av följande två saker:
1) Fosterbarn kunde ibland benämnas "adoptivbarn", men hade inte alls de nutida adoptivbarnens rättsliga ställning. De hade bl.a. ingen automatisk arvsrätt efter fosterföräldrarna/"adoptivföräldrarna", men kunde naturligtvis ärva, om de omnämndes i dessas testamenten.
2) En adlig person kunde i sitt adelskap även innefatta personer som inte automatiskt ärvde adelskapet efter honom (dvs barn), t.ex brors- syster-, dotter- eller styvbarn (se bl.a Cedercreutz, Ankarcrona, Anckarström, von Post, Bergenstråhle, Ehrenstrahl, Stiernblad etc). Även svärsöner och t.o.m. svågrar (Lorichs) kunde komma ifråga, liksom vid något enskaka tillfälle kollegor (Mannerskantz).
i Ljungby kyrka noterade jag under rundvandringen i koret en stor gravsten infattad i väggen, försedd med inskription. I graven vilade kyrkoherden Anders Bäckerström (1724–1786) och hans hustru med det vackra namnet Emerentia Hoppenstedt (1745–1817). I graven rymdes även kvarlevorna av tre av deras barn. Emerentia överlevde alla tre, vilket måste ha varit en konstig känsla för en mor.
När jag nu går igenom dödboken för Ljungby socken läser jag att Emerentia var äldst i en syskonskara av sex barn. Hon hade en bror, Casper Didrik H, som blev student i Lund och sedermera kadett varpå han dog vid endast 26 års ålder av håll och stygn. Nyfiken undrade jag vad detta kan ha varit för sjukdom och det visade sig att det var 1700-talets benämning på vanlig lunginflammation.
En syster, Johanna, dog endast 31 år gammal i något som dödboken anger som rötfeber, , Kallbrand
Vad beträffar Peter Reincke, som adlades och adopterades Cederbaum på sin styvfaders Peter Christopher (Bauman-) Cederbaums namn och nummer, tillhör han ju den senare kategorin. Men han hade ju ingen självklar arvsrätt efter sin styvfar, men däremot efter sin mor, dennes hustru, varför det är möjligt att Fredriksberg kan ha räknats till hustruns giftorättsgods. Jag saknar kännedom om huruvida P.C. Cederbaum efterlämnde något testamente. Om så är fallet kan ju detta vara anleningen till att Peter ärvde Fredriksberg.
Eftersom P.C. Cederbaums äktenskap var barnlöst, gällde annars normala arvsregler, d.v.s. att egendomarna ärvdes av arvlåtarens släktingar. Detta är anledningen till att kusinen Maria Hoppenstedt, änka efter prosten Anders Bäckerström, blev huvudarvinge.
Men af änglavingar buren, Själen, lik en hvitklädd Tärna, Öfver portens sista stjärna, Hänryckt mot sin brudgum far.
Där, beprydd af helgonkransen, Där i gyllne Sabats-hvila, Ömt tillbedjande i glansen Af Guds anlete hon står. Barn och Make glädtigt ila Där den kommande till möte, Gråta i den Högas sköte Kärlekens och fröjdens tår.
Allt hvad Månans ljus beskiner, Allt hvad dagens öga röjer Skall förvandlas. I ruiner Sjunker hvarje byggnad här. Hvarje ros sig vissnad böjer: Släkter uppstå och försvinna, Sekler quälla och förrinna — Endast dygden evig är
Den i detta gravkväde besjungna doktorinnan Emerentia Bäckerström, f. Hoppenfeldt var vid sin död 72 år gammal och sedan mer än trettio år änka efter prosten i Ljungby pastorat Anders Bäckerström. Denne tillhörde stiftets mest bemärkta prästmän och hade bakom sig en ganska egendomlig levnadsbana. Utgången ur ett soldathem i Åby socken, sattes han tidigt i skola i Kalmar, men måste efter faderns död på grund av bristande medel avbryta skolgången. Sedan modern gift om sig med skräddar-mästar Hans Lindmeyer i Kalmar, fick sonen återvända till skolan, dock endast för en kort tid, ty styvfadern arrenderade Kölby herregård och sonen måste hjälpa till vid gårdsarbetet med att köra mjölsäckar från Kölby kvarn till Kalmar. Emellertid uppsade gårdens ägare brukspatron Balzar Georg Hoppenfeldt arrendet och härigenom bereddes pojken ånyo möjlighet att återupptaga studierna. Han kunde då ej ana, att han en gång i framtiden skulle bli brukspatronens svärson och ärva hans stora förmögenhet.
Efter slutad skolgång inskrevs Anders Bäckerström 1745 tjugoett år gammal som student vid akademien i Uppsala. Här försörjde han sig genom konditioner. En tid var han med sin discipel En nyfunnen dikt av Stagnelius 115
inackorderad hos den bekante wolffianske filosofen Nils Wallerius och hade förmånen av hans personliga umgänge. År 1753 försvarade han en kuriös latinsk avhandling Om spöken, vilken den lärde filosofen författat och vari denne efter den wolffianska filosofiens stränga metod bevisade spökens existens.1 Efter att ha förvärvat magistergraden i Greifswald tjänstgjorde Bäckerström ett par år vid domkyrkan i Kalmar som predikobiträde till biskop Beronius. Därefter utnämndes han 1759 till amiralitetspastor och tjänstgjorde som sådan på örlogsflottan under det pommerska kriget. År 1765 erhöll han Ljungby pastorat i Kalmar stift och verkade där till sitt livs slut 1786.
Prosten Bäckerström var tvenne gånger gift, första gången med en dotter till biskop Beronius, sedermera Sveriges ärkebiskop, andra gången med Emerentia Hoppenfeldt. Det senare giftet välsignades med tre barn, vilka alla dogo vid unga år. I N". Löfgrens år 1836 utgivna Tjenstemän vid församling arne och lär overicen uti Kalmar stift, varur ovanstående biografiska data hämtats, ges följande slutkarakteristik av prosten Bäckerström: »Han var en nitisk och rättsinnig själasörjare, predikade gammal och oförfalskad christendom samt gynnade och försvarade med kraft yngre prester, som i detta fall tänkte lika med honom. Han införde, först af alla i detta stift, nattvardsungdomens konfirmation uti sina församlingar, hämtande anledning dertill af Kongl. Br. d. 19 Febr. 1718.»
Prostinnan Emerentia Bäckerström prisas för sin stora välgörenhet och sitt fromma kristliga sinnelag. Det heter om henne i den nyss nämnda skriften: »Enkefru Doktorinnan E. B. M. Bäckerström . . . bodde på Kölby gård, der hon afled d. 11 mars 1817, altid oförgätlig, icke blott för den betydliga förmögenhet hon ägde, utan äfven för dess frikostiga användande till fattiges understöd och andra christliga ändamål. Westrums nya kyrka i Tjust, det prydliga socknemagazinshuset i Ljungby, ett förträffligt orgelverk i denna kyrka och andra varaktiga minnesmärken af hennes gifmildhet, skola länge erinra en tacksam efterverld om hennes tillvarelse. Hon ligger begrafven jemte sin man i en murad och hvälfd graf under golfvet på norra sidan i koret af Ljungby kyrka. Grafven är tillsluten af en masiv jerndörr och nyckeln inkastad. Doct. Bäckerströms contrefait förvaras i sakristian,» Ett vältaligt vittnesbörd om fru Bäckerströms nobla personlighet och varma medkänsla för de fattiga utgör det gåvobrev, varmed hon 1804 skänkte Ljungby pastorat det här ovan nämnda sockenmagasinshuset. Ur det vidlyftiga gåvobrevet, som är avtryckt i Calmar-Posten 1818 n:r 32, 34, 37, meddelas här ett par utdrag:
Måtte intet mitt wälmenta hjerta, min redeliga Själ blifwa misskänd eller misstydd af någon för sådane afsickter, som äro att förena med egenkärleken, med ett tomt Lofljud, med den swagheten, att under utöfningen af något godt, förborga egennyttans alster, eller söka anseendet i den obestämda Ärans fåfängeliga glänts. Måtte afundens, aggets eller hämndlystnadens dålda eller synliga pilar alldrig såra den oblide bedömmarens öfwer andras gerningar egna hjerta, alldrig träffa mitt, alldrig störa Edert, som nu ären ägare af detta förrådshus för hungroga medbröder wåra behöfwande likar, Behofwets barn, både innom och utom oss. Emottagen då, älskade Soekneboar! detta Huset som ett förnyadt vedermäle af min Saliga Mans Herda-Nit och Embetstrohet ibland Eder, såsom en minneswård öfwer hans arbete och åsyftade nytta ibland Eder, såsom en wärkan af hans första började Magazins-Inrättning härstädes och min sedermera önskade fortsättning dermed! Emottagen det, med Edert allmänna samtycke och Bifall, till desse af mig upgifne och till Edert enhälliga och framtida efterlefwande föreslagne Reglor.
§ 8. Till de usle och olycklige i Församlingen af Socknarnes egne Barn och Infödingar, som af Sjukdom, Ålderdom, wärkbrutne lemmar äro Sängliggande eller i annan nöd, utan egit förwållande äro så tryckte af jordiskt elände, att de hwarken med arbete eller bedjande wid andras dörrar, förmå skaffa sig något till uppehälle, bör af den årligen inflytande Ränte Spannmålen lemnas såsom understöd till hwar och en sådan olycklig och begråten Korsdragare en half Tunna Spannmål, och på det att intet Magazinets tillwäxt må härigenom hindras eller minskas, så gifwer jag i sådant ändamål, och till sådane nödlidande som förut äro nämnde, Tjugo Tunnor Råg, hwilka wid nästkommande Allhelgonatid, på Magazinet skola blifwa inlemnade, och emottagas på Magazinets öfwerste wåning, som alltid kommer att förblifwa sådane fattigas Spannmålsrum af hwilka Tjugo Tunnor, äfwen utlåningar årligen komma att ske för de fattigas räkning, emot lika Ränta som den öfrige Låne-Spannemålen, nemligen en half Skeppa på Tunnan.
Allt talar för att grav dikten har Stagnelius till författare. Det är det enda hittills kända fall, då han lämnat ett poetiskt bidrag till någon tidning. Den gamla doktorinnan Bäckerström hörde till familjen Stagnelius’ umgängeskrets. Stagnelius hade en gång förut besjungit henne i ett ungdomligt namnsdagskväde, varur reminiscenser återfinnas i gravdikten. Att poemet På Emerentias Bag utgör en hyllning till prostinnan Bäckerström har Böök redan påpekat i monografien (s. 67). Från vilket år detta tidiga alster av Stagnelius förskriver sig, är en fråga, till vilken jag längre fram återkommer.
Prostinnan Bäckerström avled den 11 mars 1817; den 22 mars står poemet att läsa i Calmar-Posten. Om Stagnelius vid denna tid tjänstgjort i Ecklesiastik-expeditionen, skulle han knappast kunna vara författare till dikten, ty det är föga sannolikt, att han under de få dagar, som förflyta mellan prostinnan Bäckerströms död och poemets tryckning i Calmar-Posten, skulle ha hunnit att i Stockholm få underrättelse om hennes död, skriva dikten och sända den till Kalmar. Stagnelius har emellertid vid denna tid befunnit sig i Kalmar. Expeditionsdiarierna visa, att han fr. o. m. september 1816 till juli 1817 icke mottagit några kungliga brev till renskrivning. Han har dessa månader vistats i hemmet och han skrev då både Eröfringen af Ceuta, som spelades i hemmet, och Wladimir den Store.
Prostinnan Bäckerström var känd för sin stora välgörenhet, och varje poet, som besjöng henne, måste naturligtvis prisa hennes givmildhet, men det är icke troligt, att två olika poeter skulle ha valt samma uttryck och bilder. I poemet På Emerentias Dag heter det:
Hör tacksamhetens språk ur rörda bröst,
Se bönens offer-rök i bygdens dalar.
Ur helgedomen af en gränslös själ
Med tårens vällust i ett hänryckt öga
En räddad usling anförtror Ditt väl
At Dygdens Brudgum, Hjelten i det höga.
Gravdikten skildrar den dödas himmelsfärd, huru hon, som varit »de uslas tillflykt», föres till sin brudgum — Gud:
Sjunken är den milda handen Som de uslas tillflykt var. Men af änglavingar buren, Själen, lik en hvitklädd Tärna Öfver portens sista stjärna Hänryckt mot sin brudgum far.1
I nästföljande strof förekommer det äkt-stagnelianska uttrycket »gyllne Sabatsivila»:
Där beprydd af helgonkransen, Där i gyllne Sabats-hvila, Ömt tillbedjande i glansen Af Guds anlete hon står.
Man erinras om ett motsvarande uttryck i dikten Antända, som med all sannolikhet förskriver sig från ungefär samma tid — år 1817 eller möjligen 1818.
Se! själarne ila Vid dödsängelns bud Till gyllene hvila I famnen af Gud.
Man jämföre även en strof i den senare teosofiska dikten Brudgummen :
När höjs jag, frälsad öfver tingen? När skimrar jag i syskonringen? När famnar mig i gyllne ro> Han, mina tankars A och O.
Huru stagneliansk är icke även förgängelsekänslan i sista strofen, motsatsen mellan de jordiska tingens flyktighet och dygdens eviga värde:
Allt hvad Månans ljus beskiner, Allt hvad dagens öga röjer Skall förvandlas: I ruiner Sjunker hvarje bygnad här. Hvarje ros sig vissnad böjer: Släkter uppstå och försvinna, Sekler quälla och förrinna — Endast dygden evig är.
1 Det dunkla uttrycket »portens sista stjärna» får sin förklaring i namnsdagspoemet, som börjar:
Österns Portar! öppnen Er! Delos’ Tärna lampan släcker etc.
Redan B. J. Simonsson har anmärkt, att man i detta poem kan höra en fosforistisk klang, och Cederblad har sedan ytterligare understrukit, att man i poemet märker intryck av Phosphorosprologen. Helt säkert ha de rätt. Sådan poesi skrevs i Sverige omkring 1810 endast av fosforisterna, och den unge Stagnelius hade tvivelsutan gjort bekantskap med tidskriften Phosphoros, då han diktade sitt granna bombastiska födelsedagspoem. Även den berömda Phosphorosprologen är ett födelsedagspoem; den skildrar den nya poesiens födelse under bilden av en soluppgång.
Om denna uppfattning är riktig, kan Stagnelius’ dikt dateras till något av åren 1811 eller 1812. Den måste vara senare än första häftet av Phosphoros, som utkom 1810. Emerentia-dagen, som var prostinnan Bäckerströms både namns- och födelsedag, inföll den 23 jan. Dikten bör rimligtvis ha tillkommit vid någon familjefest i Kölby, där Stagnelius deltagit, då han vistades i Kalmar. Till stiftsstaden flyttade Stagnelius’ familj från Gärdslösa på Öland först på våren 1810. Höstterminen 1811 tillbragte Stagnelius i Lund, men har med all sannolikhet vistats i Kalmar under julferierna; vårterminen 1812 har han nämligen förlagt studierna från Lund till Uppsala, dit han ankom först i mars (Bööks Monogr. s. 44). Man har alltså att välja mellan januari 1811 eller 1812 som diktens tillkomstdatum.
Man lägge f. ö. märke till att Stagnelius även i gravkvädet har bevarat spår av kantatformen och att han även här utgår från soluppgångsmotivet, fast det fattas symboliskt.
Från himlens boningar den helga timman klingar Till jordens mörker ned: hon slutat har sitt lopp.
På morgonrodnans vingar,
En morgonrodnad sjelf, den rena Själen svingar, Till Skaparns thron, ur grusets verldar opp. Ren ser hon strålarne af Kärleks-Solen spridas–––––-
Stagnelius tänker sig i gravkvädet döden som en morgonrodnad till ett nytt liv.
Källor
1) | Kalmar stadsförsamling C:3 (1733-1748) Bild 165 / sid 323 |
| |
| |
2) | Ljungby C:5 (1765-1808) Bild 10 / sid 13 |
| |
|